1.30.2008

Bintang Bolasepak Paling Popular Sokong Palestin!

"Muhammad Aboutreika, pemain bolasepak yang berasal dari Mesir menjadi menjadi pemain bolasepak paling popular di dunia berdasarkan undian International  Federation of Football History and Statistics (IFFHS) yang berpusat di Jerman.

Dari 2.727.548 orang pengundi melalui laman IFFHS, 1.017.786 orang memilih Aboutreika sebagai pemain bolasepak pilihan, mengalahkan pemain-pemain lagenda seperti Kaka, David Beckham, Ronaldo, Ronaldinho, Thierry Henry dan Francesco Totti.


Kaka, pemain bolasepakBrazil yang dinobatkan sebagai "World Player" pada tahun 2007, hanya menduduki tangga ke-7 sedangkan Beckham berada di peringkat ke-14. Aboutreika, yang bermain untuk kelan bolasepak Mesir El-Ahly, masuk nominasi pemilihan bersama 50 pemain bolasepak dunia lainnya dari pelbagai kelab bolasepak terkemuka seperti Barcelona, Liverpool dan AC Milan. Undian dilakukan pada akhir Disember sampai 3 Januari dan hasilnya diumumkan hari Isnin (28/1) .

Aboutreika dikenal sebagai pemain yang rendah hati dan bersahaja. Hari Sabtu lalu, dia menunjukkan sokongannya kepada warga Ghaza yang sedang diblok rejim Israel.

Saat itu pasukan Mesir sedang berhadapan dengan pasukan Sudan dalam kejuaraan Africa Cup of Nations. Ketika berhasil memasukkan bola ke gawang lawan, Aboutreika tiba-tiba mengangkat bahagian depan kaos seragam pasukannya dan kelihatan tulisan "Sympathize With Ghaza" di T-Shirt putih yang dikenakannya. Tindakan Aboutreika itu sempat membuat Israel berang.

Pada kejuaraan yang sama tahun 2006, Aboutreika melakukan tindakan serupa setelah berhasil mencetak satu gol. Ia memperlihatkan T-Shirt yang dikenakannya bertuliskan "We Sacrifice Ourselves for You Prophet Muhammad" sebagai reaksi atas munculnya kartun yang menghina Nabi Muhammad di Denmark.

Di media Barat, Aboutreika dijuluki sebagai "The Smiling Assasin" karena ketangkasannya mencetal gol dan senyumnya yang selalu mengembang.

Selain sebagai pemain bolasepak, Aboutreika adalah salah satu duta PBB untuk Program Pembangunan (UNDP) bersama 40 bintang bolasepak lainnya seperti Ronaldo dan Zinedine Zidane, yang pada tahun 2005 menggelar pertandingan persahabatan "Match Against Poverty" di Jerman. Sekarang, Aboutreika menjadi duta bagi World Food Program untuk memerangi ancaman kebuluran. (ln/iol)

sumber
http://satuumat.blogspot.com/

No comments:

ADs